ڕۆژی جیهانیی نابینایان(گۆچانی سپی)

21/7/2011
ڤه‌ژین

به مناسبت روز جهاني نابينايان

(روز عصـاي سفيد)

روز 15 اکتبر مصادف با (23 مهرماه) از سوي سازمان علمي و فرهنگي يونسکو به عنوان «روز جهاني نابينايان» يا «عصاي سفيد» نامگذاري شده است. اين نامگذاري تبلور قابليت ها، توانمندي ها و شان و منزلت اجتماعي نابينايان است تا با اغتنام از اين فرصت کوتاه نگرشي مطلوب در جامعه نسبت به نابينايان به وجود آيد. نخستين تلاش ها در زمينه آموزش نابينايان در ايران به سال 1299 شمسي مربوط مي شود. در اين سال کار تعليم و تربيت دانش آموزان نابينا با جذب 5 دانش آموز نابينا در مدرسه اي در تبريز آغاز شد و توسط شخصي به نام «پاستور ارنست کريستوفل» توسعه يافت. در سال 1921 ميلادي يک عکاس اهل شهر بريستول کشور انگلستان با نام جيمز بيگز که در اثر يک سانحه بينايي خود را از دست داد، براي در امان بودن از خطر وسائل نقليه که در خيابان‌هاي اطراف محل زندگي وي در حال رفت و آمد بودند، ابتکار استفاده از عصا به رنگ سفيد را که به راحتي براي همگان قابل ديد باشد را بکار برد.

• نابينايان حق استفاده از كليه امكانات رفاهي معمول در جامعه را دارند. آنان حق دارند از پياده روها، خيابان‌ها، بزرگراه‌ها و وسايل حمل و نقل همگاني مانند هواپيما، قطار، اتوبوس، اتومبيل، كشتي، هتل، اماكن عمومي، مراكز تفريحي و مذهبي استفاده كنند. اگر در بعضي اوقات، محدوديتي براي استفاده از اين تسهيلات و اماكن وجود داشته باشد بايد فراگير همه افراد جامعه باشد و اگر شخص يا سازماني فقط براي نابينايان در استفاده از تسهيلات همگاني، محدوديت ايجاد كند يا حقوق نابينايان عاقل و بالغ را ناديده بگيرد، مجرم شناخته مي‌شود.

• رانندگان وسايل نقليه موظف به مراعات كامل نابيناياني كه هنگام عبور و مرور از عصاي سفيد استفاده مي‌كنند، هستند.

• دولت موظف است كه نابينايان را به مشاركت در امور دولتي تشويق كند تا آنان به كار مشغول شوند.

• مسئولان دولتي همه ساله بايد روز 23 مهرماه (15 اكتبر) را به عنوان بزرگداشت نابينايان و قانون عصاي سفيد، به نحوي شايسته ارج نهند و از مردم بخواهند كه رفتار معقولانه‌اي با نابينايان داشته باشند و گام‌هاي صميمانه و موثري براي آنان بردارند.

در دنيا تقريبا 314ميليون نفر دچار مشكلات بينايي هستند. بيش از 45 ميليون نفر نابيناي مطلق، 135ميليون كم نابينا و بقيه نيز دچار اختلالات كمتر حاد بينايي مانند مشكلات انكساري درمان نشده (نزديك بيني، دوربيني و آستيگماتيسم) هستند. بيش از 90 درصد مبتلايان به اختلالات بينايي در كشورهاي در حال توسعه و فقير زندگي مي‌كنند، جايي كه افراد مسن، به‌ويژه بانوان مسن با مشكلات متعدد در مورد دسترسي به درمان‌هاي مورد نياز چشمي روبه‌رو هستند. در هر 5 ثانيه يك نفر به تعداد نابينايان افزوده شده و در هر دقيقه يك كودك و طي يك سال يك تا 2 ميليون نفر دچار مشكلات بينايي مي‌شوند.

روز جهاني نابینایان تلاش مي‌كند تا توجه عمومي را به اين نكته جلب كند كه 80 درصد موارد نابينايي قابل پيشگيري يا قابل درمان هستند و دولت‌ها و مؤسسات و ساير منابع سرمايه‌گذار را بايد تشويق كرد تا در پيشگيري جهاني از نابينايي سرمايه‌گذاري كنند. هر چند هزينه اقتصادي سالانه پيشگيري از نابينايي در جهان حدود 28 ميليارد دلار تخمين زده مي‌شود، اما نسبت به ساير مقوله‌هاي بهداشتي درماني، درمان‌هاي بازيابي بينايي و راه‌هاي پيشگيري از ابتلا به نابينايي از مقرون‌به‌صرفه‌ترين اقدامات درماني در مقوله بهداشت و درمان هستند. برنامه اصلي روز جهاني بهداشت در سال‌جاري، كه متمركز روي بيماري‌هاي چشم و مشكلات بينايي در افراد مسن جامعه و با شعار «چشم‌ها براي آينده» و مبارزه با نقص بينايي در سنين كهنسالي است، نشان‌دهنده اين است كه سن جامعه جهاني در حال افزايش است و با مسن شدن افراد، نابينايي نيز مانند ساير بيماري‌هاي مزمن در حال افزايش است.

موسسه رفاه نابينايان و كم بينايان مريوان

كانون فرهنگي-هنري ڤه‌ژين

بۆچوونی خوێنەران

  • نگین علمی زاده: من وه کو یه کیک له ئه ندامانی موئه سسه ی نابینایانی مه ریوان بؤ هاوکاری و هاودلیتان له گه ل ئه م ناوه ندا زؤر سوپاس تان ئه که م (11 ساڵ لەمەو پێش)
  • مه رزییه: سلاو له به ریزان من وه کو یه کیک له ومروفانی که له لاین جسته وه که م ئه ندامم سوپاس تان ده که م بو ئه و بوچوونه جوانانه که نووسیوه تانه . (10 ساڵ لەمەو پێش)

دانانی بۆچوون

ناو:
ئیمەیل:
*
ماڵپەڕ:
بۆچوون:
*
بۆچوونەکەت لە دوای پەسەندکردن بڵاو دەبێتەوە.